Accept it whether u lose or win!

Photobucket

Salam semua! Hai.. bosan nampak..?

Hehe, sorry la.. Tak update cerita kali ini, sibuk masuk giveaway je kerja. Jangan marah ea. Nanti cepat tua korang. Aku je tak. Marah ke tak marah ke, aku tetap maintain muda. Biasalah, aku menggunakan konsep "Start Young. Stay Young" gitu.. Haha *Mengarut habis* =,=

Wahh. Sebenarnya lama gila aku tak masuk giveaway tau selepas dikecewakan oleh beberapa pihak. Erm, malas la nak bukak cerita sedih nanti jiwang pulak. huhu.   Tapi, alhamdulilah setelah luka lama sembuh.. Akhirnya! Aku pun join giveaway ni. Wuhuu.. Tu yang banyak gila tu~ Kononnya nak puaskan hati dengan join giveaway banyak-banyak. Haha.

 Anyway, aku nak cerita something hari ni. Erm, aku baru je tersedar fasal sesuatu, betul-betul baru perasan. *tak sampai lima minit pun lagi* . Dengan menyertai CONTEST dan GIVEAWAY ni, aku mula belajar mengenali adat Menang Kalah and sometimes menjadi seorang yang TAK BERPUTUS ASA.

THE QUESTION IS : HOW COME? 

image

Tak percaya..?

Aku bagi korang contoh ea. 

Katakanlah Korang sertai satu contest yang meminta korang untuk mendapatkan 10 like daripada orang asing dalam masa 10 minit and jika korang berupaya membuat demikian, RM100 milik korang.

Apa yang korang akan buat? Of courselah korang macam orang gila berusaha mendapatkan 10 like tu kan? Bayangkanlah hanya dengan 10 like jek korang dah boleh dapat RM100! Gila ! Siapa yang tak nak kan?!

image
See, you got my point here. :)

Adat menang dan kalah... Erm,  Dalam kehidupan seharian kita memang dah ada. Sejak azali lagi. Jadi, Tak payah masuk apa-apa pertandingan pun tak pe kau lawan je la mulut dengan adik-beradik or kawan-kawan. then tengok siapa menang siapa kalah. Itu pun dah boleh dikira pertandingan jugak. Tapi,  tidak rasmilah. Haha, it mean korang menang tanpa hadiah.

Okey, itu hanyalah pembukaan untuk adat menang dan kalah je. Belum masuk point aku lagi.
Okey, aku nak tanya korang.. Apa perasaan korang apa bila korang kalah?
The answer, of course lah : Marah, Kecewa, Sedih, Menyampah and so on kan..? But you know what? I tell you something, semua perasaan yang korang alami itu adalah NORMAL! Sebab sebagai seorang manusia, korang memang tak suka kalah kan..?  Jadi apa yang korang buat untuk menang..? Sudah tentunya korang berusaha dengan  lebih gigih malah 2 kali ganda daripada orang menang tu. Right..?

Then, apabila korang kalah.. Korang belajar untuk menerima kekalahan tu. Korang jugak belajar untuk menerima hakikat kat dalam dunia ni tak semua orang akan menang. Tapi! Itu tak bermaksud orang yang kalah ialah seorang yang LOSER. Tidak sama sekali! Cuma, nasibnya sahaja yang tidak menyebelahi. Takde rezeki la maksudnya.



Ehem.. ehem.. okey next. For the winner pulak. Aku tahu bila dah menang of courselah suka semacam kan. Haha. Tak payah cakap pun takpe sebab riak di muka jelas menunjukkan korang BANGGA, GEMBIRA, INI DUNIA AKU *takde kene mengena*, BERBUNGA dan yang paling penting KEMBANG.. Kan Aiceh-cey.. Alaa.. Tak payah nak nyorok-nyorok laa. Tehee.

Aku tahu, memang seronok bila dapat merasa kemenangan ni, tapi.. satu je nasihat aku boleh cakap ni. Jangan terlalu riak! Sebab apa? Sebab dunia ni ibarat roda, ada turun naiknya. Sebaik-baiknya, apabila kita berjaya panjatkanlah kesyukuran pada Allah bukannya berlagak tak tentu pasal kan. Siap jelir-jelir lidah lagi kat orang kalah. Haha. Zaman kanak-kanak *rindu*



Seperti yang aku cakapkan tadi, hidup seperti roda kan, jadi akan tibanya masa untuk jatuh apabila korang bangkit dan sebaliknya. Jadi kita semua pernah merasai kekalahan dan kemenangan.. Walaupun sekali. Tak kiralah tua atau muda semuanya tetap melaluinya. Jadi, korang kena jugak terima kedua-dua ini dalam hidup supa hidup korang lebih bermakna :)

Anyways, itu je yang aku nak sampaikan.. Hopefully, korang enjoylah. Haha. ^^ *Otak tumpul sekarang ni*











No comments:

Post a Comment