Budaya Barat semakin berleluasa.!

Salam semua! Oh, hari ini ada cerita lagi~! :D
Hari ni aku nak la cerita sedikit fasal budaya Malaysia yang semakin *tooottt*
Okey, apa yang aku akan tulis ini berdasarkan apa yang aku nampak.. Aku tak reka cerita, k? I'm just tell the the truth. If sesiapa yang terasa, its not my problem.Bak kata orang "Siapa yang makan cili, dia yang terasa pedasnya",  Right?






Ermm, berdasarkan apa yang aku nampak la, budaya ketimuran yang ada kat Malaysia ni  aku rasa dah semakin hilang. Sedikit demi sedikit. Banyak dah aku tengok orang yang mula colour kuku and yang pakai tudung tapi kaler kuku pun ada jugak, rambut, pakai seluar pendek, pakai baju yang macam tak cukup kain, baju ketat. I mean makin ramai. Yup, aku mengaku kalau korang buat macamtu memang nampak lawa/handsome and lain daripada lain la, tapi this is Malaysia.

If you're Chinese or Hindu. I can accept that.  But if you're muslim, 100% aku takleh nak terima langsung. Sebab apa? Sebab kita dah diajar apa yang haram dan halal, apa yang tak boleh dan yang boleh. Aku tau yang aku ni pun tak sempurna nak jugde orang. Tapi, aku tak menilai orang. Aku CUMA cakap apa yang aku NAMPAK. See?  Dua perlakuan yang berbeza.



Okey la, aku tau yang kita berada dizaman yang moden, kena pandai bergaya and tak nak la ketinggalan zaman kan? Fine, aku faham. Tapi, bila dah masuk bab ke arah ini.

Seriusly aku cakap yang perkara ni langsung tak boleh diterima! This is Malaysia guys, not UK, AMERIKA, NEW YORK, or someting!
Disebabkan perkara2 macam nie la orang yang bukan Islam tak respect orang islam langsung, sebabnya ramai orang kita yang membuatkan agama islam ini lebih kurang je dengan agama yang lain. Terus terang aku cakap, aku sedih dengan apa yang tengah berlaku kat Malaysia sekarang ni. Aku harap kita semua dapat amik iktibar daripada bencana tsunami yang berlaku kat Aceh dan baru-baru ni kat Jepun. Korang tak takut ke kalau Allah  bagi perkara macam tu kat kita semua?
Aku harap... Kita akan menjadi umat islam yang sejati pada masa yang akan datang. Mudah-mudahan. Aminn :D

1 comment:

Anonymous said...

entahlah, diaorang rasa diaorang hebat sangat. seriously, memang nampak kebodohan sendiri. huh

Post a Comment